Skrivet av: Jacke | 31/03/2015

X-E1: +/-

Efter att ha använt Fujis X-E1 en tid nu har jag samlat på mig några tankar om vad jag gillar och vad jag inte gillar med den.

DSCF1056

Det jag gillar, i ingen särskild ordning:

  • Design och form. Den är inte lika stor som en vanlig DSLR som täcker hela ansiktet, så den känns mer diskret.
  • Bildkvalitet. Den har justerbart max-tal för auto-ISO, men jag har den satt till 6400 (högsta som går för RAW-format) eftersom jag vet att den kan hantera det.
  • Kit-objektivet, 18-55, är nästan ett helt exponeringssteg ljusstarkare än motsvarande för Canon/Nikon (även om det är lite dyrare ifall man vill köpa det skillt).
  • Eftersom mitt ”aktiva” öga är mitt högra så kan jag använda den elektroniska sökaren utan att trycka upp näsan mot LCD-skärmen, och undvika fettfläckar…
  • Slutarljudet. Det låter bra, på nåt sätt.
  • Manuell fokus med ”focus peaking”, som visar en kontur vid det som är i fokus, plus att man kan tillfälligt aktivera auto-fokus i manuellt läge med ett knapptryck.

DSCF1057

Det finns också ett par saker jag inte gillar…

  • Växtsmärtor. Det är ett helt annorlunda system än det jag är van vid, nya knappar, nya menyer, och att lära sig var allt finns var inte en lätt process. Lite som att gå in ett par nya skor, det gnager på vissa delar.
  • Första modellen. Som siffran ”1” i namnet visar så är det första i linjen, och som så känns det också som version ett av en mjukvara, lite smått buggigt och konstigt beteende.
  • Autofokus. Det här är en stor sak för mig som kommer från DSLR, där autofokus är snabbt och även fungerar rimligt väl i lite mörkare utrymmen. På X-E1 så börjar autofokus ha svårt att hitta redan då det blir lite mörkare rum, vilket upphäver dess goda prestanda på höga ISO-tal.
  • Den elektroniska sökaren laggar lite i mörker. OchThe electronic viewfinder also starts lagging a bit in dark environments. And speaking of the viewfinder, in what has to be one of the strangest design decisions ever, there is no option to use the viewfinder for shooting and the main LCD only for playback and menus. If you have the viewfinder active, all menus come up on that by default.
  • Batteriet som tar slut väldigt snabbt…

DSCF1103

Det är en väldigt lång väg kvar innan den här typen av kamera kan bli min huvudsakliga kamera, den som jag går till i första hand då jag faktist ska <i>göra</i> en bild (mestadels pga. lite konstiga blixt-synk problem som jag har haft). Men den fyller definitivt en roll som andra kameror jag använt inte kunnat hittills. Jag tror att den fyller rollen som den mer avslappande, <i>observationella</i> kameran. Då jag skapar bilder från grunden genom att göra all ljussättning själv så är det ett väldigt ”konstruktionellt” tillvägagångssätt; jag har en bild i huvudet och så försöker jag återskapa bilden med dess samtliga element i den riktiga världen. Jag har experimenterat lite med kameror av mindre format just att ha med på promenader, då jag bara observerar och tar snabba snapshots.

DSCF1107


Kommentera

Kategorier

