Skrivet av: Jacke | 07/08/2013

I skog och mark och regn

Jag har något av en fascination av att fotografera på ”svåra” platser. Även om det är kallt, vått, och man måste bära omkring kamerautrustning genom buskar och snår.

Så då jag blev tillfrågad om jag ville komma och ta bilder till rollspelsföreningen Elorias jubileums-lajv ute i skogen så behövdes ingen längre betänketid.

test

Hanna Liljekvist som ”Näktergalen”, Aiela

Som vanligt då man gör utomhus-fotografering gäller det att förbereda, särskilt då man inte vet hur platsen eller vädret ser ut. Den här gången var det något av tur i oturen att det inte regnade mer än det gjorde, men eftersom elektronik inte lämpar sig så bra för regn så hade jag förberett även för det, med plastpåsar som jag trädde över blixtarna för att hålla dem något skyddade.

Ett litet regnskydd

Ett litet regnskydd

Det andra stora problemet var terrängen. Ute i skogen är en annan sak än inomhus och det märks då man ska börja lägga upp blixtstativ och de direkt börjar falla omkull. Lyckligtvis träffade de inte någon då de föll, så det var mest orosmomentet ifall något skulle gå sönder. (Jag räknar det som ett mindre mirakel att det värsta var ett par böjda stag på paraplyet…)

Dock går fallande blixtstativ att åtgärda till en viss omfattning.

Assisterande blixtstativ

Assisterande blixtstativ

Jag har förr sagt att målartejp är mitt mest använda redskap i fotografin…

Fler bilder kan ses på lajvets galleri-sida!


Kommentera

Kategorier

