Skrivet av: Jacke | 25/03/2013

Då allting går snett

Som fotograf är man alltid bunden vid tekniken. Ibland slår tekniken fel.
Urandöden by Jacob Åberg (jacke)) on 500px.com
Urandöden by Jacob Åberg

Med ambitiösa planer och två olika kameror så förberedde jag en liten serie bilder. Liten, men ändå slagkraftig. Jag hade planer på att använda en väns Nikon D40 för att underexponera dagsljus med dess elektroniska slutare, genom att ansluta blixten med kabel. Teorin stämde, test-bilderna stämde, blixtarna synkade vid alla slutartider!

Jag började på säker mark, inomhus med min Canon 40D och trådlösa Yongnuo blixt-utlösare. Allting var uppställt, tryckte på slutaren och… det funkade inte. Yongnuo-sändaren var död; inte ens test-knappen gav något resultat. Dags för plan B, direkt koppling med kabel, jag hade ju planerat göra det med D40:n också.

Det funkade inte. Panik-dags! Vad var fel? Testa testa, ta en annan blixt, okej, den här funkar. (Det visade sig att PC-synk kontakten på blixten inte funkade alls…) Bolla blixtar, ställa slavlägen; utan radio-sändare var jag tvungen att ställa in den andra blixten med slav-funktion så att den utlöses då den känner av en annan blixt. Det funkade. Pusta ut, fota.

Sedan var det dags att gå ut! Men snabbt gick det fel igen: synk-kabeln hade jag använt skarv-kablar till, och i snön blev kontakterna tydligen fuktiga, vilket ledde till felaktiga blixtningar. Särskilt i låga temperaturer är detta dåligt eftersom batterier tar slut ännu snabbare då. Kombinera detta med en rökmaskin som tar pauser för att värma upp och otillräckliga mängder rök för utomhusbruk så går båten omkull.

Slutresultat: en bild.


Kommentera

Kategorier

