Skrivet av: Jacke | 04/02/2013

Hur gör man bakgrunden suddig?

En av de mest ställda frågorna med kameror: hur gör man bakgrunden suddig. Det är egentligen fyra faktorer som inverkar (i princip två, men konstigt nog blir det mer komplicerat att förklara): stor bild-sensor, lång brännvidd, stor bländare, och den svåraste, avståndet från kameran till subjektet vägt mot avståndet till bakgrunden.

Först några snabba rekommendationer för de som inte orkar läsa: Canon EF 50mm f/1,8 och 35mm f/2; Nikon AF-S 35mm f/1,8G och AF-S 50mm f/1,8G.

Bild-sensorn är delen i kameran som fångar bilden, med en systemkamera är det lättare att få en suddig bakgrund.

Brännvidden på objektivet är hur mycket ”inzoomad” bilden är, något förenklat sagt. Längre brännvidd ger snävare synfält för kameran.

Bländare är hur stor öppningen som släpper in ljuset är. Mindre öppning ger större skärpedjup, medan större öppning ger lägre, dvs. suddigare bakgrund. En väldigt förenklad genväg om man vill jämföra möjligheterna att göra bakgrunden suddig för två olika objektiv, är att dividera brännvidden med bländartalet. Om vi använder det vanliga zoom-objektivet är det vanligtvis 18-55mm f/3,5-5,6. 18/3,5≈5,14, medan 55/5,6≈9,8, alltså är det bäst att använda objektivet fullt inzoomat för bästa effekt.

Vanligast är dock att man använder ett sk. fast objektiv, eller prime-objektiv. Ett väldigt vanligt sådant är 50mm f/1,8, 50/1,8≈27,8.

Canon 85mm f/1,8 - f/1,8

Canon 85mm f/1,8 @ f/1,8

Canon 85mm f/1,8 - f/2,8

Canon 85mm f/1,8 @ f/2,8

Canon 85mm f/1,8 - f/8

Canon 85mm f/1,8 @ f/8

Om man är utomhus så kan man även använda ett tele-objektiv, vilket ger hög bakgrunds-suddighet trots den mindre bländaren, därför att brännvidden är så lång. Om man ser på Canons förmånliga 55-250mm f/4-5,6, så blir det 250/5,6≈44,6. Men då ska man komma ihåg att man behöver mycket mer utrymme, och kan kanske inte få samma bild-komposition…

Canon EF-S 55-250 f/4-5,6 - 250mm f/5,6

Canon EF-S 55-250 f/4-5,6 @ 250mm f/5,6

Märk skillnaden i storlek mellan brunnen vid 85mm och vid 250mm. Tele-objektiv ”komprimerar” element som är långt från varandra djup-mässigt. Tyvärr kunde jag inte få samma komposition med tele-objektivet eftersom det var ett uthus i vägen i det här fallet..!

Men även om ett tele-objektiv kan ge ganska mycket suddighet så är det även en fråga om hur ”mjuk” den är, vilket ofta kan vara bättre med prime-objektiv. Som i så mycket med fotografi är det smak-fråga.

Canon EF-S 55-250 f/4-5,6 - 55mm f/4

Canon EF-S 55-250 f/4-5,6 @ 55mm f/4

Canon EF-S 55-250 f/4-5,6 - 250mm f/5,6

Canon EF-S 55-250 f/4-5,6 @ 250mm f/5,6

Canon 85mm f/1,8 - f/1,8

Canon 85mm f/1,8 @ f/1,8

Och som om inte det var nog så finns det också den sista punkten, avståndet från kameran till motiv och från motiv till  bakgrund. Det innebär att desto närmare man kommer motivet och ökar det relativa avståndet till bakgrunden, desto suddigare blir den. Därför får man bra bakgrunds-suddighet med ett makro-objektiv, då det är väldigt små saker man fotograferar och kameran är nära motivet.

Förhoppningsvis kan jag lägga till några exempel-bilder även av det…

Så för att sammanfatta: stort bländartal, ganska lång brännvidd. Till detta passar systemkamerans Av-/A-läge bra, då kan man ställa in bländaren på minsta tal som går och så sköter kameran om resten av automatiken.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: