Skrivet av: Jacke | 22/12/2012

Bakom bilden: Guitar Hero

För mig är en av de intressantaste delen av fotobloggar som Strobist att se hur en bild kommer till. Så för att sprida lite information tänkte jag berätta lite hur en bild kommer till för mig.

Guitar Hero by Jacob Åberg (jacke)) on 500px.com
Guitar Hero by Jacob Åberg

Först av allt är det en idé. I det här fallet föddes idén för ungefär ett halvt år sedan, egentligen tänkt med en annan person som spelar gitarr. Jag ville emulera strålkastarbelysningen som man ser på konserter och liknande.

Första problemet var att jag inte har 16 stycken blixtar att lysa upp med. (Inte ännu i alla fall…) Men om man lägger ”strålkastarna” tillräckligt nära varandra kan man få ljuset från en blixt att träffa flera vita ytor, som i sin tur blir ljuskällor om materialet är tillräckligt tunnt. Så jag började planera för min konstruktion.

Steg ett var att konstruera en slags ”vägg”, och varför inte av paff och silvertejp?

IMG_9685

Steg två: skär ut hål för ”strålkastarna”.
IMG_9686
Tyvärr är min dokumentation lite ofullständig, men efter det klippte jag upp en grön camping-madrass för att skapa cirklar som begränsade ljuset som kom ut, och på baksidan fäste jag uppklippta vita plastsäckar för att sprida vidare ljuset. Jag sprejmålade även framsidan svart för att dölja själva konstruktionen…

Belysningstest!
IMG_0159

Så här såg det ut bakom ”scenen”. Jag använde fyra stycken blixtar för att belysa baksidan.
IMG_0156

Belysningstest 2, för att se hur väggen fyller bilden.
IMG_0152
För att ge lite extra belysning lade jag ett par blixtar en på varje sida, lite bakom gitarristen och riktade uppåt. Sedan på med rökmaskinen och lite finslipning i datorn, och så har man en bild!


Kommentera

Kategorier

