Skrivet av: Jacke | 07/12/2012

Varför blir bilden suddig? (Del 2)

Ljus! Den otroligt viktiga del som gör bilden.

Då jag köpte system-kamera för första gången kan jag erkänna att jag först blev lite besviken. Jag förväntade mig att med denna skulle jag äntligen kunna fotografera utan blixt inomhus och i dunkelt ljus och få bra bilder! Vad jag inte insåg var att bildkvalitén alltid är begränsad av mängden ljus som finns tillgängligt. Mer ljus, skarpare bilder.

Det är flera faktorer som avsaknaden av ljus påverkar i din kamera. För det första är det svårare för kameran att fokusera, vilket ofta leder till fokusmissar, där bakgrunden eller förgrunden är skarp, medan själva subjektet i bilden är suddig.

Andra är då otillräckligt ljus leder till alltför långa slutartider. Detta händer ofta med automatiska och halvautomatiska lägen. Kameran försöker nämligen alltid att få en viss typ av exponering: den mäter ljuset i bilden och kalkylerar vilken exponering som krävs för att bilden ska vara 18% grå. Varför 18% grå? Det vet jag ej. Vad betyder det i praktiken? Att din kamera inte är så smart som du tror. Tänk dig att du fotograferar ett underbart vitt vinterlandskap som ser riktigt strålande ut, du tar fram kameran, komponerar bilden… och det ser helt grått och trist ut. Det är för att för att bilden innehåller mycket vitt, men kameran vill exponera till 18% grå, och underexponerar då bilden. Samma då du vill ta en bild då endast ett gatljus lyser i mörkret. Kameran ser scenen och tänker ”jaha, här är alltför mycket mörkt”, drar ut på slutartiden och dramatiken försvinner.

Det finns ett väldigt enkelt sätt att motverka detta, utan att behöva gå in i manuellt läge. Bara man håller i åtanke vad det är man fotograferar så kan man lätt gå in i P-läget (alternativt Av eller Tv), där man kan göra så kallade exponerings-kompensationer. Exakt hur man går tillväga skiftar från kamera till kamera, men knappen har oftast en plus/minus-symbol (+/-), och då kan man ställa in kameran för att hjälpa den på traven!


Kommentera

Kategorier

